Factcheck: vrouwen en inparkeren

‘1 op de 3 vrouwen durft niet in te parkeren’

De aanleiding

Veel vrouwen vinden dat hun partner beter rijdt dan zijzelf. Die conclusie trok NU.nl aan de hand van een onderzoek dat door assurantiekantoor Netpolis is uitgevoerd. Verschillende media, zoals NU.nl, Telegraaf, Manoman, Local FM en Drimble melden dat één op de drie vrouwen haar partner de auto laat inparkeren. Dat is erg veel, maar is het ook waar?

Waar is het op gebaseerd?

Alle verschillende mediaberichten zijn terug te leiden op één bron: het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van Netpolis.nl. Het bureau heeft onder 1.081 automobilisten een enquête uitgevoerd over hoe zij hun rijstijl zien en hoe zij die stijl beoordelen ten opzichte van hun partner. De volgende vragen speelde een grote rol in het onderzoek: Vrouwen hebben misschien een slechter ruimtelijk vermogen dan mannen, maar hebben ze dat idee zelf ook? Of speelt het eeuwige vooroordeel misschien mee in hoe vrouwen hun eigen rijstijl beoordelen? En rijden vrouwen misschien slechter als hun mannelijke partner naast hen zit?

 

En, klopt het?

NU.nl neemt het onderzoek werkelijk klakkeloos over van het assurantiekantoor. Alle cijfertjes en tabelletjes worden omgezet in woorden. Eigenlijk is het daarom ook niet echt nieuwswaarde, want wat wil een groep van 1000 respondenten nu zeggen tegenover een maatschappij met bijna 17 miljoen mensen.

Het onderzoek is gesplitst in 5 stellingen:

–       Ik vind dat ik beter rijd dan mijn partner

–       Ik wil liever dat mijn partner de auto inparkeert

–       Mijn partner bemoeit zich met mijn rijstijl

–       Ik rijd beter als ik alleen in de auto zit

–       Ik krijg weleens ruzie met mijn partner in de auto 

Aan de hand daarvan trekken ze steeds een conclusie. Zo vindt 66% van de mannen dat ze beter rijden dan hun partners terwijl maar 44% van de vrouwen deze mening heeft. Zo heeft gemiddeld 30% van de ondervraagden automobilisten een partner die zich met zijn of haar rijstijl bemoeit, maar hier is er geen aanzienlijk verschil tussen de seksen te zien. Klaarblijkelijk hebben mannen en vrouwen evenveel last van de bemoeienis door hun partner. Verder vinden mannen het schijnbaar minder erg om hun vrouw te horen klagen over hun rijstijl en beide seksen geven evenveel toe aan ruzies.

Conclusie

Doordat onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van Netpolis.nl een enquête heeft gehouden onder een klein deel van de Nederlandse bevolking, is het niet waarschijnlijk dat alle één op de drie vrouwen niet durven in te parkeren. NU.nl neemt al deze informatie klakkeloos over. Dus beoordelen we de stelling dat één op de drie vrouwen niet durven in te parkeren als half waar.

Nicole Roelands

Over nieuwskroniek

Wij zijn derde jaars van de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Elke week maken wij twee nieuwsquizen. Ook ranken wij het nieuws. Daarna stellen we achtergrondvragen over het nieuws die alleen deskundigen kunnen beantwoorden. Dat genereert soms weer nieuw nieuws. Als je ons wilt volgen, reageren en/of onze nieuwsquis wilt doen, ben je van harte welkom! We zijn ook op twitter: @nieuwskroniek
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

